Minggu, 07 Februari 2010

Djember Tempo Doeloe (0020)

Djember. Mama’s eerste levenslicht. En opa’s sigaren.

In eerlijkheid, zo’n grote reiziger ben ik niet. Nog niet tenminste. Maar plannen maken, over kaarten turen, routes bepalen, het verhaal achter plaatsen lezen. Ja, dat is leuk. Dat is zelfs verslavend. En het wordt zelfs nog verslavender als blijkt dat er een mysterieuze ‘laag’ over alle kaarten heen ligt. De mysterieuze laag van verborgen plaatsen, omdat simpelweg namen anders zijn geworden.

Mama werd op 10 februari 1941 geboren in Djember, Oost-Java. Djember was toen een belangrijke plaats in Oost-Java. En dat kun je ook zien op deze prachtige oude kaart van Java (zonder jaartal, maar ik vermoed van rond 1930). Ik vond ‘m vandaag, vrij eenvoudig zelfs.

Djember heet volgens Google Maps nu Jember Lor. En dat is opvallend, want in de Lonely Planet wordt het gewoon ‘Jember’ genoemd. Daar komt dan ook nog eens bij dat ‘Jember’ eigenlijk een regio is in Oost-Java….en de verwarring was even compleet voor mij!

Verlichting werd gelukkig geboden door de website www.jember.eastjava.com. Alle informatie van de streek, en met een prachtige kaart erbij om de stad Jember exact te kunnen plaatsen. En om de cirkel helemaal compleet te maken….er is zelfs ‘Cigar Agrotourism’. Jaja, sigaren komen zeker niet alleen uit Cuba. En ik weet nog goed dat opa er over vertelde. Dat hij samen met oma eind jaren dertig naar Indië vertrok, om als Wagenings Landbouw Ingenieur te werken in de rubber- en tabaksveredeling. Ik rook een sigaar op u, opa. Als ik in Jember ben aangekomen.

En mama, ik hoop dat ik de Hospitaalstraat kan vinden. Om dezelfde lucht te zien die jij 68 jaar geleden zag. Toen je een baby was, een baby in Jember.

Sumber: http://marcoophof.wordpress.com/2009/11/26/djember-mamas-eerste-levenslicht-en-opas-sigaren/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar